Ett inlägg om politik!

Ja, jag hävdar nog att Uppsala är bättre än Lund om alternativet står mellan att gå i späddom(?)/snaska vårtgård eller bli kalas. Nåja.

Min första dag på jobbet idag! Detta jobb, ständigt en källa till absurditeter. Det slutar aldrig att förvåna hur människorna på det där jobbet kan se så ointresserade ut när jag stövlar in efter lite mindre än 5 månader. Helt plötsligt är jag bara där en morgon (en tisdag!?) och de höjer inte så mycket som ett ögonbryn. Men men, man är ju van vid det här laget. Man rör sig som en skugga genom lokalerna.

Du vet sådana där eufemismer (förskönande omskrivning för de som inte vill konsultera SAOL) som man slängde sig med i Sovjet och DDR? Typ när man transporterade iväg någon till Sibirien i femton år och sa att man skickade dom på ”omskolning” eller dylikt. Det visar sig att den typen av språkbruk har överlevt in i kommunen; imorgon ska vi nämligen ha ”Dialog-möte”. Sug på den! Dialog-möte! Haha! Till och med Stalin skulle vara lite stolt. Får se hur det blir.

Upplevde även lite proletär ilska när jag satt och läste i Metro. Cissi Wallin skrev en krönika (tog mig ganska lång tid att hitta den, har uppenbarligen inte dina ”hitta-grejer-på-nätet-skillz”) om hur man, typ, bara behöver ta tag i sitt liv och vara lite aktiv för att fixa jobb. JO, så är det! Tydligen. Även nu i lågkonjunktur och allt.  För:  ”vi alla vet ju att ams.se inte ger ett skit. De riktigt bra jobben söker man på egen hand, genom att ta kontakt med chefen, lura till sig ett möte, sen… in i krysset. Bam, bam”. Javisst för fan. Så är det. Bam bam bara. Ekonomi? Pyttsan! Klasstillhörighet? Give me a break! Strukturer? Nej för fan! Det enda man behöver göra är att ”Packa rullväskan och boka en sista minuten, vara den där skördetröskan. Skit i att lågkonjan existerar, våga vara naiv.” Våga vara naiv…? Är det naivt att packa väskan och åka på solsemester? Politiskt naivt möjligtvis. Jag vet inte jag. Jag vet inget om den här människans politiska tillhörighet, men vore det inte just typiskt om hon var sosse? Att till och med unga vänstersympatisörer har den här synen på arbetslivet?

Johan Staël von Holstein- Karl Marx 1-0 (eller ja, det var väl inte direkt 0-0 innan).

Kommentera

