Ekwall!

En grej jag stör mig enormt på är dålig sportjournalistik. Jag konsumerar en hel del sådan. Det är ju allmänt känt att sportjournalister inte direkt drivs av höga publicistiska ideal. Här är till exempel en av Sveriges största sportjournalister Patrick Ekwall in action:

Släng dig i väggen Jan Guillou.

Men det mest störande är ett fenomen som förekommer i intervjuer (och egentligen inte bara inom sportjournalistik), nämligen detta:

”It was nice to end like this. It couldn’t have gone better,” he said. ”Will I play with Milito? We’ll see. I don’t know. If something will happen, it has to happen after this game. We’ll see what happens, I don’t know anything yet.”

”Is this a goodbye? Let’s see. I’ve won this Scudetto, I’ve won the Supercoppa, I won three trophies out of five.”

Journalister som bakar in sina frågor i svaren som om sportutövarna själva upprepade dom (i det här fallet den gode Ibracadabra). Det är så oändligt irriterande. Rimligtvis står ju inte Zlatan där och upprepar varje jävla fråga han får bara för att underlätta sportjournalistens jobb:

– Du Zlatan, kan du inte upprepa varje fråga jag ställer så slipper jag skriva ut dom i artikeln?

– Om jag kan upprepa varje fråga du ställer så du slipper skriva ut dom i artikeln? Ja det kan jag, svarade den svenske superstjärnan.

Kommentera

