Inga muslimer på Söder!

Har gjort det stora misstaget (sett till min egen sinnesfrid) att läsa ett blogginlägg av Hanna Fridén. Den här motvilliga fascinationen inför  fenomenet Fridén, var kommer den ifrån? Det kanske inte ens är fascination, mer avundsjuka från en medie-kåt åttiotalist? Fast så kåt är jag ju inte på media. Eller ens i allmänhet. Nåja.

Läste ett gammalt inlägg som Fridén skrev om det planerade bygget av ett turkiskt bad på Sööööööder (müsli du vet). Hon var mäkta förbannad. Inga dylika saker skulle byggas på Söder, eller i varje fall inte nära moskén! Tycker du att det låter konstigt (det är en retorisk fråga, jag vet att vi gnällt över det här och du tycker också att det är konstigt)? Jag tycker också att det låter konstigt så jag tog mig friheten att göra en ytlig analys av vad det är Fridén egentligen skriver i det där inlägget. Det blev rätt långt. Eh. Jaja.

Inlägget är betitlat ”Bygg inte en haman på Söder!” och inleds med att Fridén förklarar hur glad hon är att bygget inte blivit av och att hon hoppas att det ”aldrig blir av” och att ”de flyttar på det”. Varför är då Fridén glad?  ”Jo. Jag är född och uppvuxen ett par gator från Moskén.”  Moskén med stort M. Sedan följer ett stycke med brasklappar om hon var för moskén när den byggdes och hur ”en kulturell blandning i mina kvarter behövdes.

Ytterligare ett stycke ner motiverar Fridén varför bygget av moskén trots allt var problematiskt: ”när man är tretton så kanske man inte riktigt pallar att höra vilken vidrig svensk kuksugarhora man är.” Så fort Fridén gick förbi Björns Trädgård fick hon höra av ”män som satt på bänkar om hur otroligt vidrig man var.

Vidare, skriver Fridén, är det naturligtvis inte alla män som beter sig på det här sättet, rötäggen hörs ju alltid mest: ”Jag säger inte att man ska riva moskén, även om jag skulle uppskatta om de som har ansvaret för den även tog ansvar för vad som hände runt omkring.”

Nu ska det alltså byggas ett turkiskt bad mittemot en gammal vän till Fridén och hon är bestört och rädd att ”de här aggressiva och sviniga grupperna kommer att lägga ett vidrigt jäkla fässte runt här.

Man ska inte bygga det turkiska badet vid moskén, istället är det bättre att flytta det någon annanstans. ”Bygg den inte där. Bygg den någon annanstans. Sprid ut den, så att de dåliga grupperna som inte redan har fäste precis i de här områdena lägger beslag på allt och gör det till skit.”  Resonemanget verkar vara att de som redan bor i området kommer ha så svårt att acceptera det turkiska badet och att det därför är lika bra att flytta det någon annanstans. ”Rasismen i området kommer stegra. Gäng kommer komma dit för att slå ner turkar som aldrig förr.

Slutligen drar Fridén till med en rejäl slutkläm: ”Ibland tänker jag att planerna för det här har baserats på ett gäng rasistiska politiker som vill, om man tänker sig deras tankar: ‘Samla all skit på samma ställe så att den blir lättare att ta hand om‘. För jag kan verkligen inte se hur någon kan tycka att det här är vettigt om det varit här och sett vad som händer och vad som ständigt stegrar.

Vad har allt detta med ett turkiskt bad att göra? Egentligen? Logiken verkar vara som följer:

Moskéer medför enligt Fridén män som skriker hora efter unga tjejer (ett i sig vidrigt beteende, naturligtvis). Men det är uppenbart att detta inte är vilka män som helst. Fridén kopplar dom till moskén, och vilka hänger vid moskéer? Muslimer! Tata!

Kanske är det jag som övertolkar. Men vad menar egentligen Fridén när hon kopplar samman männen och moskén? Varför måste deras koppling till moskén understrykas?

Jo, för sedan ska ju dessa män kopplas till det turkiska badhuset och vad har egentligen ett turkiskt badhus gemensamt med en moské? Turkiska badhus är välspridda i delar av den arabisktalande världen (just prefixet turkiska är bara en brittisk grej från början) och i den arabiskatalande världen är den dominerande religionen, wait for it,  islam! Vad finns det då för skäl att tro att de som hänger på turkiska badhus sedan drar och hänger vid moskén? Jo, de kommer från mellanöstern (badhuset) och är således muslimer (moskén + badhuset). Tata! Om man bygger ett badhus drar man dit fler mellanösternmänniskor (så verkar i varje fall resonemanget vara) och alltså fler (muslimska) män som kommer hänga utanför moskén.

Fridén identifierar alltså  de skrikande männen som något specifikt för moskén. Något som moskén bör ta ansvar för.

Anser hon att Klara kyrka ska ta ansvar för de trasiga själar som sitter utanför  kyrkogården? Anser hon att det är Klara kyrkas ansvar att se till att de inte sitter där? Anser hon till och med att det vore bäst att inte bygga en finsk sauna i Vasastan om man vill undvika att gruppen ”lägger beslag på allt och gör det till skit”? (Finland är ju trots allt ett kristet land och om man bygger en sauna  i Vasastam kommer det ju finnar dit som sedan kommer vilja dra till kyrkan öhhh afrikaner har rytmen i blodet öööööhh Tiger Woods käkar bara friterad kyckling ööööh osv osv)

Om man bygger ett turkiskt bad någonstans på Södermalm finns det, enligt Fridén, risk att en viss grupp lägger beslag på allt och ”gör det till skit”. Varför? För att det också finns en moské på Södermalm. Är man för vågad om man gissar att gruppen som Fridén talar om inte är antroposofer eller radikala sikher?

Hur vet Fridén att dom som sitter i Björns Trädgård har något som helst att göra med moskén? För att de skriker ”svennehora”? Jämför följande exempel:

En grupp ”svenskar” sitter på en bänk utanför Maria kyrka. En kvinna med slöja går förbi. Männen skriker ”arabhora” efter henne.

Vem skulle i detta läge komma på tanken att koppla vad som just hänt till Klara kyrka? Till religion? Till kristendom? Till det planerade bygget av en finsk sauna i närheten? Vi skullei vilket fall som helst  inte säga att kyrkor drar till sig ”aggressiva och sviniga grupper”.

Att Fridén på det här sättet kan koppla samman moskén (och de som råkar sitta där utanför) och badhuset faller tillbaka på enb ild av att det finns ”muslimer” och att dessa ”muslimer” alltid i grund och botten är just ”muslimer”. I slutändan är det det de kan reduceras till. Muslimers beteenden kan förklaras med att de är muslimer. Om moskén togs bort skulle de skrikande männen försvinna – om man bygger ett turkiskt badhus kommer de blir fler. Det är logiken. Skit i att den absoluta, överväldigande majoriteten av de som går till badhuset inte kommer att besöka moskén och att den absoluta, överväldigande majoriteten av de som besöker moskén inte kommer att besöka badhuset. Skit sedan i att den absoluta majoriteten av de som faktiskt besöker både badhus och moské knappast gör det i samband med varandra. Skit sedan i att den absoluta majoriteten av dem som gör det inte kommer att sitta på en bänk och skrika att tjejer är kuksugarhorar. Det spelar ingen roll, det är ändå tillräckligt för att man inte ska bygga ett turkiskt badhus på Södermalm.

3 responses to “Inga muslimer på Söder!

  1. Jag tycker att det är väldigt synd och väldigt fult att du dragit citaten ur sina sammanhang och misstolkat det på det här viset. Varför citerar du inte texterna när jag skriver om vilket fult rasistiskt klimat det är bland Ösgötagatans krogar och i området i stort? Hur rasister åker dit och till Södra Stationsområdet för att slå ner moskébesökare? Hur mycket bråk det blivit kring det här? Hur smygrasismen växt och blivit helt katastrofal?

    I min text kritiserar jag bara muslimer en gång, och det är några unga dumma sviniga killar. Det är inte rasistiskt. Jag kritiserar OFTAST svenska unga sviniga killar, borde inte det enligt din logik innebära att jag hatar svenskar?

    I inlägget poängterar jag klart och tydligt att man måste hantera rasismen i området innan man bygger något som fler och fler kommer koppla samman med islam (jag har inte kallat dte för islamskt bad eller sagt att jag kopplar ihop det) precis som den flesta svennar gör med turkiska bad (tror du mig inte?) för annars kommer det bli en jävla katastrof.

    Varför har du skevat min text så? Har du missförstått den med mening eller med misstag?

  2. Här tror man att man ska anlända till ett rasistiskt inlägg skrivet av en tjej utifrån dina citat, men sedan när man kommer till hennes inlägg så är inte alls så fallet.

    Håller du på med förtal med mening eller är du bara dum i huvudet? Och varför skulle inte moskén ansvara för sina ungdomar? Om du nu inte är medveten om det så har närliggande Katarina Kyrka en ungdomsförening som behandlar dåligt beteende hos dina ungdomar. Googla lite och se liknande händelser från ungdomar gentemot kvinnor med slölja, det behandlas. Varför ska moskén stå fritt från det här ansvaret? Deras föräldrar borde om inte annat säga till.

    I stort verkar din text gå ut på att du ogillar Fridén och drar hennes citat ur sammanhanget för att du vill få det att se ut som att hon stämplar muslimer som sviniga och agressiva, när det egentligen handlar om att hon stämplar rasister som sviniga och aggressiva. Det kan du inte ha läst fel på, helt enkelt, om du inte har grava lässvårigheter. Något som jag antar att du inte har med tanke på att du kan skriva.

    Eller så blir du arg för att Hanna inte uppskattar unga män som beter sig som svin. Både du och jag vet att ungdomar kan vara sviniga. Att just de här sviniga killarna råkar vara muslimer (de satt utanför moskén, inte fritt i Björns Trädgård som du verkar vilja få det till) innebär inte att Fridén vill ha bort muslimer från Söder.

    Om jag vore du så skulle jag korrigera felen i inlägget, det här för dig att framstå som väldigt, väldigt korkad alternativt som att du vill svartmåla någon för saker de inte hävdat för att du är en bitter jävel. Hur vill du ha det?

    Korkad eller bitter?

  3. Jag länkar till inlägget ifråga i min text så det är ju upp till var och en att göra en egen bedömning om mina citat är missvisande. Ibland måste man ta citat ur sammanhang för att man ska kunna se dem i ett annat ljus och oavsett vad man lägger in för brasklappar så måste man acceptera att vissa saker är, om inte rasistiska (tror inte jag skrev något om rasism), så i varje fall islamofobiska. Islamofobi finns i hela samhälle,t är svår att komma undan och vi är alla (jag själv inkluderad naturligtvis) en del av den och dess reproduktion. Därför tycker jag det är intressant att koppla samman lösryckta citat med varandra. Men som sagt, bedöm själva (vilket ni ju uppenbarligen gjort).

    Jag tycker alltså att det i texten sker en implicit sammankoppling mellan muslimer och de problem som sägs finnas utanför moskén (och som skall eskalera i och med bygget av badhuset) och jag tycker att den sammankopplingen är problematisk av skäl som går att återfinna ovan.

    Vad gäller Klara kyrkas ungdomsförening är jag (utan att veta något närmre om den) ganska säker på att deras arbete sker med ungdomar i kraft av att de är just ”ungdomar”, inte muslimska eller kristna ungdomar. De definieras inte utifrån vilken församling de råkar sitta utanför.
    Men i det här fallet var det ju inte ungdomar det handlade om, det var män (stod det i varje fall i texten). Att Klara kyrka har social verksamhet är självklart, att de hjälper folk är självklart, men: de hjälper inte folk FÖR ATT de är kristna. Deras ansvar grundar sig inte i de hjälpmottagandes religion.

    Som sagt, jag är inte så intresserad av vad moskéer gör och inte gör (de kan säkert göra mer än de gör och de ska definitivt inte undfly ansvar) utan snarare vad man kan säga om muslimer. Jag tror att texten handlar om muslimer, att den implicit hänvisar till en idé om muslimer och islam som finns i samhället, om ni inte håller med så fine. Men jag har personligen svårt att se någon annan logik i resonemangen om inte just ”islam”, eller något åt det hållet, finns som en sammanhållande länk i texten. Vad är, som sagt, annars kopplingen mellan badhuset och moskén?

    Men, återigen som sagt, det kan man ju tycka vad man vill om. Det enda jag tror ville ha sagt är att man inte kunnat skriva samma text om judar, det hade upplevts som fördomsfullt. Att skriva samma text om kristna hade inte varit meningsfullt eftersom ”vi” kristna aldrig definieras i termer av vår kristendom när vi gör korkade saker eller saker som är rent ut vidriga (”svenska”/”kristna” mäns våld mot kvinnor definieras sällan i termer av deras ”kristendom”, sällan heller deras offentliga dåliga beteende).

Kommentera

