Ägg, Kalle Anka och Ulf

Jag kan knäcka ägg med en hand! Det är en förmåga jag aldrig reflekterat över förrän en kompis till mig såg det och reagerade starkt: ”Jaha, ok, värst vad du flashar!” Nu vet inte jag om det är han som är helt köks-handikappad och att de flesta människor faktiskt kan öppna äggen med en hand (knackar mot kant sen öhh drar isär liksom), hur som helst så har hans kommentar inverkat menligt på min förmåga till enhands-öppning av ägg. Efter den kommentaren kan jag fanimej inte öppna äggjävlarna med en hand längre. Det är stört omöjligt. Fascinerande. En egenskap jag inte har tänkt på att jag besatt som försvann när jag blev uppmärksammad på den.

Från det ena till det andra. Sov över hos en vän inatt efter en något ostrukturerad grillkväll. När jag skulle åka därifrån (Spånga) var jag i desperat behov av något att läsa på tåget: en tidning, en Biltema-katalog, ett ex av Mama, ett utskick från socialförvaltningen, vad som helst. Men, den som törstar skola gå törstig: det enda som fanns var ett ex Kalle Anka. Och när jag sen satt på tåget, sanslöst bakis och läste min Kalle Duck,  så insåg jag att Kalle Duck ju är ett svin? Jag har aldrig varit en sån hängiven Kalle-läsare innan, så det är en ny insikt för mig, men ankjäveln är ju ett egoistiskt megalomant as. Hellre gift med Arne Anka än Kalle Anka tror jag faktiskt.

Nåja, det hela fick mig i varje fall att tänka på ett par fantastiska textrader av Ulf Lundell (som ju även gett namn åt denna blogg som bekant):

Sen bröt jag upp ett barnhem,

tog en årgång Kalle Duck

Fann en flaska sprayfärg,

överallt jag spreja FUCK!

Sug på den. Duck och Fuck. Tänk när Uffe gav ut Jack, då var det ingen som visste att han skulle ge ut typ 250 skivor och femtio Bibel-tjocka böcker i framtiden. Resten av världen svävade i ovisshet om vad Uffe hade på gång i den kreativa pipelinen. Men Uffe visste nog.

Kommentera

