Här är jag Kristianstad, älska mig!

Så är man framme! Hela situationen var ju något av en klyscha. Jag stod där i regnet vid Kristianstads station och kände mig som någon i början av en brittisk trivsel-film. De pigga stråkarna i bakgrunden, Hugh Grant tittar sig lite förvirrat omkring och ba ”Oh, I say, I could do without this blasted rain”. Nåja. Man vet inte vart man ska och står och stirrar storögt på en stadskarta. Så tänkte jag att ”bäst man lär känna stan lite, jag GÅR till vandrarhemmet!”. I regnet liksom, bra tänkt. Blött.

Det jag däremot uppnådde med det lite dumma draget att gå var en form av blandning av det Göran Persson sa om att flytta hemifrån (”man tog sina Konsum-kassar och stegade iväg med stolta steg” eller hur det nu var) och någon slags Bruce Springsteen-romantik (”I’m pullin’ out of here to win” eller snarare, jag kommer hit för att vinna, haha) och Röda Rummet (”han skakade sin näve mot staden, som om han ville utmana den”, eller hur det nu var). Ett regnigt Kristianstad, you can’t get me down!

Jag har ju inte inflyttning i min korridor förrän om en och en helv vecka, så jag bor på ett vandrarhem/camping som väl är…. sådär. Rummet är som hämtat ur en STF-katalog från 1972, komplett med surrande kylskåp och bruna plastväggar. Det enda som saknas är typ Ole Bramserud i ljusblå kroppstrumpa alternativt jeansdress.

One response to “Här är jag Kristianstad, älska mig!

  1. vilket mishmash! du får kristianstad att verka så.. levande

Kommentera

