Vandrarhem kontra Hostel

Åter till det här vandrarhemmet jag bor på. Jag har hört en del som klagar på att man i svenskt tal använder ordet ”hostel” istället för ”vandrarhem”.  Men alla som varit på ett svenskt vandrarhem vet ju att det definitivt inte är samma sak som ett hostel.

På ett hostel bor typ Kirk från Australien (”You wanna come and watch the sunrise mate? I think it’s gonna be assume!”) och andra sköna dudes. På vandrarhem bor fältbiologer, campare och någon stackars Kirk från Australien som trott att han skulle komma till ett hostel.

Hostel:

Vandrarhem:

Vandrarhemmet jag bor på, som kan ses här nedan, är ett typiskt svenskt vandrarhem. Det är rätt tomt, har alldeles för mycket och stora lokaler och ganska ointresserad/blasérad personal. När man går ner i de ”gemensamma utrymmena” är det aldrig någon där.

En sak som dock skiljer det från normala vandrarhem är att det inte har något kök. Inte ens en mikro.

Det är bara min rädsla för att uppfattas som en dryg 08 som hindrat mig från att upplysa ägaren om att ett vandrarhem utan kök inte är ett vandrarhem; det är ett härbärge.



2 responses to “Vandrarhem kontra Hostel

  1. HUR LAGAR DU MAT?!?!?!??!

Kommentera

