Jorden de ärvde

Precis läst ut Björn af Kleens bok med ovan nämnda namn. Favoritutdrag är när Nils Gyllenkrok beskriver fördelarna med att vara jordägande adel:                  (OBS utdraget läses bäst med denna musik i bakgrunden: http://open.spotify.com/track/75qAHAhZz0JWvB4NovqXJG)

– Björnstorp och Svenstorp är taxat till  400 miljoner. Men att sälja det – vad hade det gett mig? Inte ett skit. Jag kan alltså gå och lägga mig och läsa tidningen och vakna därför att jag tänkt på några kuliga idéer – nu ska jag bygga en stor jävla sjö där borta.

Han pekar.

– Då har jag en organisation, pengar och ett företag som gör att jag kan bygga den där jävla sjön.

Kommentera

