Telia

Kort iakttagelse. Har precis skaffat någon form av Telia-kontant-mobil-tjolahoppsan. Det är inte fantastiskt förmånligt, låt oss bara säga så. Dock finns det en rolig liten upplysning som Telia bjuder på när man sätter in USB-modemet och klickar sig vidare in till sin uppladdad/nedladdad-data-statistik. Nämligen:

OBS! Statistik behöver inte vara exakt

En mening så fullkomligt tömd på allt form av innehåll eller begriplighet att man bara baxnar. Vadå ”behöver inte vara”? Nej, det är klart att den inte behöver vara det om man skapar programvara som suger. Då är det klart att statistik inte behöver vara exakt. Vissa av oss skulle väl kanske till och med gå så långt som att säga att om statistik inte är exakt så är den ju förhållandevis värdelös. Ska fan skriva det när jag betalar nästa räkning till Telia, skriva i OCR-raden:

OBS! Betalningar behöver inte vara exakta!

”Nähä”, kommer dom tänka då, ”men det ska dom ju vara?”

Ja, just det, Telia! Pappskallar.

6 responses to “Telia

  1. Gillar särskilt att som har Telia för de ringer jag gratis till. Så i den bästa av världar har alla teliaabonnemang. Sen så ogillar jag generellt statistik. Lika mycket som poesi. För mycket information på för liten plats, som jag brukar säga om båda företeelserna. Bidrar bara till min huvudvärk. Men jag inser naturligtvis att statistik och poesi är här för att stanna. Många hyllare finns det. Och så ska det nog vara.

  2. Ska vara alla istället för att i första meningen ovan.

  3. Hej!

    Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice.

    Anledningen till att vi har valt att ha denna information är att statistiken mer är tänkt att visa en ungefärlig uppskattning av hur mycket data du har använt, inte den exakta mängden. Jag håller dock med dig om att formuleringen är klumpig.

    För att kunna hålla koll på exakt hur mycket datamängd du förbrukar kan du skicka ett sms med texten datamängd till nummer 4466. Då får du tillbaka ett sms med information om din datamängd.

    Jag hoppas du kommer bli nöjd med ditt mobila bredband.

    Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

  4. HAHA. Tjena TELIA, Älskar dig!

  5. Jag dör. Evelina – du är kungen av allt som lever. Telia – du är inte det. Men ändå, fin insats.

Kommentera

