Telia går i polemik

Vi ska ju inte missa att uppmärksamma att Telia var så vänliga att inte bara leta upp utan även svara på mitt spörsmål om statistikens behov eller icke-behov av att vara ”exakt”. Enligt Telia så ”behöver” statistik inte vara exakt. Typ, fem av tio äpplen är gröna = 30% gröna. Den statistiken är ju inte direkt exakt. ”Men”, skriker Telia indignerat, ”det är ju tamejfan statistik likförbannat!” Och det kan man ju inte annat än hålla med om. Dock skulle man ju, som sagt, kunna hävda att det är rätt värdelös statistik.

Nåja, Telia har nu alltså hittat denna blogg, hittat mitt inlägg och svarat:

Telia Kundservice | 30 augusti 2010 kl 12:50 | Svara | Redigera

Hej! [Hej!]

Jag heter Susanne och jobbar på Telias kundservice. [Hej Susanna. Nej, förlåt, Susanne! Jag heter Kalle. Ska vi bli vänner?]

Anledningen till att vi har valt att ha denna information är att statistiken mer är tänkt att visa en ungefärlig uppskattning av hur mycket data du har använt, inte den exakta mängden. Jag håller dock med dig om att formuleringen är klumpig. [Tack Susanne, och i förlängningen (får man förmoda) Telia. Det är alltså en uppskattning! Så bra, då har vi rätt ut det.]

För att kunna hålla koll på exakt hur mycket datamängd du förbrukar kan du skicka ett sms med texten datamängd till nummer 4466. Då får du tillbaka ett sms med information om din datamängd. [Exakt då, får man hoppas.]

Jag hoppas du kommer bli nöjd med ditt mobila bredband. [Jag är rädd att det tåget redan har gått, men vafan, det är ju lika mycket mitt fel. Vi är två om den här relationen!]

Med vänliga hälsningar [Tack!]
Susanne Boström [Hej
Telia Kundservice hej!]

Let Hercules himself do what he may,
the cat will mew,and the dog will have his day!

Kommentera

