Re: Engagemang

Hear hear! (Ber om ursäkt för att verkligen överanvända en uttjatad putslustig fras här, men ja, det var väl det som kom först till tankes liksom).

Jag håller iallafall med. Visst att det känns ganska trött att sitta och spy ut sig all denna frustration och ilska helt plötsligt, men det är väl det vi vant oss vid liksom, att gnälla över facebook. Det är regel istället för undantag. Dock(!) att jag kan förstå det till en viss del, på så vis att de här människorna förmodligen på riktigt börjat bekanta sig med det som så fyndigt kallas verklighetens folk. Eller jag vet inte, JAG har det.

Jag jobbar ju som bekant som timanställd på ett museum här i Stockholm. Det här innebär att de flesta av mina närmsta kollegor består av 19-åriga ”kids” vars föräldrar till 99% möjlighet jobbar på museet. Bekantade mig lite närmre med en av dessa härom dagen, med den (i dagarna) ganska standardiserade frågan: ”vad ska du rösta på?”. Killen som jag tror i folkmun skulle definieras som skön svarar först med något slags skämt om att han ska rösta på ”kommunistiska partiet” men inser ganska snabbt att responsen från min sida ej är ett kluckande skratt och konstaterar därefter att det blir Moderaterna. Okej fine, vi delar inte samma politiska övertygelse men jag menar… Jag är ju OCKSÅ skön, eller hur? Jag kan bemöta hans argument!

Motiveringen är följande:

  1. ”alltså, Mona är ju så jävla störig, eller hur?”
  2. ”Min pappa är hantverkare och röstar OCKSÅ på Moderaterna!!”
  3. ”Varför ska jag betala skatt på mina pengar? Det är ju… MINA pengar!”

Jag är fan mållös. Jag vill uppdatera min facebookstatus i affekt! Jag vill bli helt skogstokig och byta profilbild. Troligtvis gör jag ingenting, jag gör väl ungefär som när han la upp sina anledningar: jag surar och går och tar en cigg. Sedan går jag hem till mina böcker med utopiska teoretiker och bara ”det kommer bli bra”.

Förmodligen lika kontraproduktivt som att rösta ”fel”.

Kommentera

