Återigen detta belopp, denna summa, denna semi-mytiska existens som ingen vet vad fan den består i

Jag börjar själv tröttna på den här följetongen. Men, skam den som ger sig.
Var i vanlig ordning och handlade idag (har ju bara ett kylskåpsfack så jag handlar rätt ofta). Framme i kassan får jag Frågan. OK. Fine. Jag har vant mig nu.

– Vill du ha det på beloppet?

Jag orkar inte protestera. Jag har blivit en medlöpare. Så jag säger bara, lite trött visserligen, men ändå:

– Nej, tack.

Varpå jag får svaret.

– Varsågod.

Trodde ärligt talat inte att hela den här företeelsen kunde bli mer bisarr, men jag hade ju uppenbarligen fel. I vanligt tal brukar ju ”varsågod” indikera att man givit något (eller liknande) till den man säger ”varsågod” till.

– Vill du ha en bulle till kaffet?
– Ja, tack.
– Varsågod, här har du en bulle.

Det funkar rätt bra det meningsutbytet, inte sant? Jämför med detta:

– Vill du ha en bulle till kaffet?
– Nej, tack.
– Varsågod.

Vem hade inte ryckt till i den situationen? Just så ryckte jag till när de ”varsågodade” mig för att jag tackade nej till deras meningslösa tjänst.

Det intressanta här är ju att de indirekt erkänner hur jobbigt hela skiten är. Om de säger ”varsågod” så måste de rimligtvis ha erbjudit mig något, det är ju liksom det ”varsågod” implicerar. Det de egentligen säger är då rimligtvis:

– Varsågod, nu slipper du ta ut pengar här.

Tack, snälla Coop för att jag slipper.

”Varsågod”.

Idioter.

3 responses to “Återigen detta belopp, denna summa, denna semi-mytiska existens som ingen vet vad fan den består i

  1. Är inte ”Vill du ha det på beloppet?” = ”Vill du betala det du ska betala?” ungefär? Dvs. om man svarar ”Nej, tack” på den frågan, så menar man ”Nej, jag skulle vilja ta det på 200:- istället” (för att runda upp t.ex. för att man har en tvångstanke om att man inte kan betala ojämna summor eller whatever). Så rätt svar på frågan ”Vill du ha det på beloppet?” om man INTE vill betala nåt annat än det man ska betala, är väl ”Ja, tack”?

    Eller jag kanske bara missförstod hela inlägget.

  2. Pingback: Re: Återigen detta belopp, denna summa, denna semi-myt” | Jordens Herrar

  3. Nej, det var jag som blev förvirrad av hela den här förbannade företeelsen. Visst borde man svara ”ja, tack”. Men då är ju frågan varför jag fick ett ”varsågod” tillbaka…?

Kommentera

