Snacka inte skit om Tomas (det är gammalt)

Det kommer ju alltid en backlash efter Nobelveckan. Backlashen i år är folk som ”ba”:

Tranströmer? Ehhh, ja, honom gillade jag också när jag var 19.

Underförstått: sen gick jag vidare till svårare grejer. Mallarmé? (han är enligt insatta vänner till mig ”svår”). Eller:

– Nej,  nu för tiden läser jag bara konceptdikter skrivna baklänges, som Anna Hallberg har klottrar i sin egen avföring på använda cornflakespaket (inget ont om Hallberg!).

ELLER NÅGOT ÅT DET HÅLLET.

Själv är jag (som många andra) helt trygg i mitt obevekliga gillande av Tranströmer. Folk som kan skriva saker som det här förtjänar att läsas även efter att man fyllt 20:

Det går att ringa upp hägringens ö.
Det går att höra den gråa rösten.
Järnmalm är honung för åskan.
Det går att leva med sin kod.

Kommentera

