Jag måste bjuda på visning (annars blir det handräckning!!!)

Snart (början av december) flyttar jag ju hem igen (då är vi återigen grannar kära Evelina!). Så nu har jag sagt upp kontraktet på min studenlägenhet här nere i Kristianstad.

Jag är ju rätt ovan vid hyreslägenheter (du vet, asså, har ju mest kört bostadsrätt och så) och har inte vetat om en grej (som för mig igår ledde till höjt blodtryck): som hyresgäst är jag skyldig att upplåta lägenheten för visning. Om jag vid upprepade tillfällen inte kan visa lägenheten för intressenter så leder det till ”handräckning” (ja, vetefan vad det innebär men inte låter det bra) av kronofogden. ”Handräckning”! Lika bra att passa sig för det.

Nu är det ju dock så att den 11-12 december flyttar jag hem. Jag tar mitt pick och pack och flyttar tillbaka till Eken. Och då står min lägenhet här nere tom fram till februari då mitt kontrakt går ut. Men, då måste jag alltså åka ner, från Stockholm till Kristianstad, för att visa lägenheten.

Nu ska det också tilläggas att det inte är en 180-kvadratare på Karlaplan vi snackar om här. Det är en jävla studenlägenhet. Vad kan det finnas att visa? Vad kan det finnas att se? Inga teppanyakihällar i varje fall. Heller ingen ”waterfall grotto”.

Jag inser samtidigt att det är säääkert är heeeeelt rimligt och att hyresvärden inte kan visa upp en lägenhet där jag fortfarande står som hyresgäst osv osv etc etc.

Men även fast jag inser att det är rimligt så tycker jag att det är helt orimligt. Ett uttalande som också samanfattar det mesta i mitt liv.

Kommentera

