Jag skådar inte i madeleinekakor, men i fimpar

Igår när jag stod och betraktade cigarettfimparna på balkongen så kom jag plötsligt ihåg en scen från en studentskiva för längesedan.

Studentskivan var någonstans på Söder, vid vattnet och temat var någon form av utklädnad. Minns ej exakt vad temat var, jag var i varje fall utklädd till ”ninja” (hade kimono på mig… hade tydligen en rätt vag uppfattning om det där ”Japan”, Nippon eller whatever).

I vilket fall. Rätt sent på kvällen drog jag runt i någon form av slattrunda och snor halvfulla ölglas och dricker upp (rätt orimligt, jag vet, men så var man ju rätt orimlig när man var 18 också).

Så händer det: jag sveper med mig ett glas i farten och börjar dricka, tittar ner och inser att det ligger en hög fimpar i ölglaset. Jag dricker i princip bärs ur en askkopp. Väldigt, väldigt vidrigt.  Säkert är jag inte ensam om att någon gång ha begått denna tabbe.

Men det här fick mig att tänka på hur avlägsen den tid känns då man rökte på krogen. Då det var det en faktisk risk: ett ölglas man tog kunde vara fullt av fimpar. Inser att det här är ett vanligt samtalsämne, men det slog mig just när jag tänkte på det här med fimpglaset.

Det var en annan värld, helt klart. Stå i baren och ta en cigg. Aldrig mer ska någon i Sverige (svartklubbar och dylikt borträknade) ställa sig i baren och ta en cigg. Måste ju ligga någon kulturell förlust i det, någonstans.

Kommentera

