När jag fick intensiva Stockholmskänslor

I lördags gick jag på Tjärhovsgatan. Jag och några vänner hade varit på Söderkällaren, av alla ställen, och skulle gå till Malmen. När vi stod utanför och precis skulle gå så gick det förbi två tjejer på väg mot Medis. En av de andra som stod utanför SK (Söderkällaren!!!) frågade då (kille naturligtvis):

– Tjena tjejer, ska ni inte in här på Söderkällaren då?

En av tjejerna gick då i svaromål och gjorde det på ett sätt som fick mig att bubbla av fjantig Stockholm-återseende-glädje:

– Nej, för fan, lika bra att gå till Kvarnen direkt!

Nu börjar jag bli sjuk, Inter förlorade precis och snart vinner Republikanerna ”the House” så jag mår för dåligt för att riktigt utveckla. Men den repliken har så många dimensioner av en viss typ av stockholmare som jag älskar och respekterar mycket, mycket djupt. Tack, du okända natttvandrare och Kvarnen-besökare!

Jag skrev även en haiku om det hela.

På Tjärhovsgatan.
Stockholm ska dricka – Kvarnen
ett löfte i öl.

God natt!

One response to “När jag fick intensiva Stockholmskänslor

Kommentera

