Det är frostigt (men inte på ett bra sätt)

Här i Skåne är det frostigt. Inte som en flaska Mariestad är frostig klockan halv åtta en ljummen midsommarnatt, utan frostig som insidan på en bilruta utanför OBS Stormarknad i Kungens Kurva en februarimorgon 1987. Dåligt frostig med andra ord.

Jag har fullständigt givit upp all form av sociala ambitioner i min korridor. Jag ska bara bo kvar i lite mindre än tre veckor och mina försök att make friends är jävligt begränsade, för att inte säga icke-existerande. Jag försöker göra middag så snabbt som möjligt, bara för att undkomma köket och den stela tystnaden som där råder.

Igår hade de dessutom någon form av fest, eller nja, fest är väl att ta i, men några killar kollade på sport och söp. Och det har ju jag också gjort, upprepade gånger, men Gud hjälpe mig om det inte är så att jag alltid gjort det med mer stil och klass än vad de här herrarna lyckades med. Att dricka Birra Moretti och heja på Roma och Franscesco Totti  kommer alltid att vara förknippat med mer stil än att dricka spånken och kålla på Valsarna, Svarvarna eller Truckarna eller vad nu alla jävla speedway-lag heter.

Nåja, uppenbarligen känns det som måndag, att döma av mitt sinnestillstånd som kommer till uttryck ovan. Det är ju dock tisdag. Och det faktumet får man väl ta med sig och gömma som en skatt inne vid hjärtat. Att det känns som måndag men faktiskt är tisdag.

Kommentera

