Jag väljer att kalla sentimentaliteten ”vag” men den är fanimej rätt påtaglig just nu

Det här är i princip min sista helg i Kristianstad. Den sista helgen av denna styggelse som pågår just i detta nu: hemmasittandet. Mitt sociala liv har (dels på grund av mig själv, dels på grund av dåliga förutsättningar) varit… ska man säga… inte så livligt!?

Och visst är det skönt att inte vara bakis lördag/söndag och kunna gå upp klockan åtta och städa. Ja, eller att överhuvudtaget gå upp en söndag och ba ”vad fan? här har man ju en hel dag att bolla med, var kom den ifrån?”. Även om allt detta är mycket trevligt, så går det inte att komma ifrån att det ska bli skönt att komma hem och åka rulltrappa och äta med bestick igen höhö.

Finns ingen poäng med det här inlägget förutom denna vaga sentimentalitet som nyss drabbat mig. Lika bra att löpa linan ut.

Det är den tiden på dygnet
då bogserbåten Rex ger sig ut i skärgården
för att hämta soluppgången.
Det är den tiden på året
när jätten i Skinnarviksbergen
har syrenklasar i håret.
Strax öppnar han käften och spottar ut
en svärm skrattmåsar över stan.
Jag tycker det är vackert, helt enkelt.
Jag tycker det är mänskligt, ibland.

W A

One response to “Jag väljer att kalla sentimentaliteten ”vag” men den är fanimej rätt påtaglig just nu

  1. Åh, vacker bild!

Kommentera

