Adventslucka 3 (Evelina)

Day 02 – Your first love

Det är den tredje december och detta är lucka #2. Tanken är att jag skall redogöra för någon slags första kärlek. I tio minuter har stirrat på ett tomt blad (det här var ju en liknelse jag i skrivande stund tyckte var HYSTERISKT rolig. Inte stirrar jag på ett papper, va! Ha ha!!).

Om jag bara i alla fall ska, för en gångs skull, försöka att inte ifrågasätta allt så jävla mycket (tänk; vad är kärlek??) så borde jag välja att berätta om den där första idén av kärlek när jag gick i mellanstadiet. Så då gör jag det, inga konstigheter.

I min klass gick en kille som hette Tim med bruna ögon, blont hår och en mamma från Umeå. Detta gjorde att han uttalade vissa ord på norrländska och kanske var det den saken som gjorde honom speciell. Min mamma är också från norrland så som barn hade jag samma dialektala afasi. När jag var hemma hos honom och va brukade hans syster läsa högt ur Vecko Revyn för mig. Hon var två (kanske tre?) år äldre.

Tim var alltid ihop med mina kompisar. Först Amanda och sen Ebba. Eller han kanske aldrig var ihop med Ebba? Den här biten minns jag inte. Om jag ska vara ärlig så minns jag inte alls mycket från det här, jag minns bara att jag frågade chans och att han, efter att ha bett om en veckas tidsfrist, tackade nej och blev ihop med Amanda istället. Tim fyller år den 9:e september. Tills bara för något år sedan, när jag skaffade ny mobiltelefon, slutade jag ha pinkoden 0909.

Sedan 1998 har jag haft min inbillade mellanstadieförälskelses födelsedatum som lyckonummer. 2009-09-09 kl. 09 på morgonen gick jag från Katarinavägen ned mot gula gången på Slussen. Det var soligt som fan, och fortfarande ganska varmt, så där som det är när sommaren drar sin sista suck. Där och då så tänkte jag på Tim. Inga särskilda tankar, inte på något vis fyllda med kärlek eller saknad. Bara ett konstaterande: idag fyller den där killen år.

Idag är det mer, i den mest banala och pubertala form, i brist på att själv uttrycka det – min andra adventslucka till Er:

The Slaves – Suicide

2 responses to “Adventslucka 3 (Evelina)

  1. Tycker om ditt sätt.

Kommentera

