Adventslucka 22 (Evelina)

Day 21 – Another moment

ANOTHER moment? Vadå, jag har alltså lyckats besvara den här frågan förut? Precis som du Kalle börjar jag ledsna på detta. Men må fan ta den som ger sig. Jag kan berätta om ett helt värdelöst ”moment” i förrgår. 

Jag befann mig på en liten antikaffär eller vad det nu kallas när det är så där fint och Elsa-Billgren-blir-intervjuad-för-ett-hemma-hos-repotage-käckt. Du vet, spetsar och gamla plåtbörkar överallt. Jag hade fastnat vid en liten tavla, ca. 10×15 cm stor med en häst på, och stod uppenbart hålögt och glodde på denna. Framför tavlan fanns det Mad Men-liknande drinktillbehör som jag fingrade nervöst på för att… Tja, vem fan vet varför.

Då plötsligt, från flanken, smyger butiksinnehavaren fram och med något anklagande eller liksom, sökande tonläge och bara mumlar mot mig. Jag, frisk som jag är, blir givetvis LIVRÄDD. Hasplar ur mig ett ”ursäkta?” och glor tillbaks.

Mannen upprepar sig, och jag tycker mig urskilja meningar som ”får jag besvära dig om” ”ram?” samt; ”kom med här bakom disk”. Ännu en logisk förklaring drar sig till min hjärna och jag konstaterar att han givetvis anklagar mig för snatteri (?!!).

I ren panik pekar jag på en svindyr drinkmixer alt. shaker och bara ”den här är jag lite intresserad av!”, mest som en avledande manöver. Kan ju inte för mitt liv förstå varför han står här och påstår mig ha stulit något!

Detta leder mig till de mest oväsentliga minuterna i MITT LIV där jag och denne antikhandlare i plågsamt långa sekunder står och pratar om hur jävla trendigt det är att dricka drinkar och ja, oj! Är shakern SÅ unik?

När jag idag besökte affären för köpa den där förbannade tavlan jag glott på så tyckte hjärnan tydligen att det var en JÄTTEBRA idé att vid kassan också nämna att ”jag gärna kommer in och köper shakern någon dag”.

….???????

Det är ju också ett moment det.

One response to “Adventslucka 22 (Evelina)

  1. Hurra! Jag gråter av skratt. Tack!

Kommentera

