Adventslucka 23 (Kalle)

Day 22 – Something that upsets you

Jag upprörs ju av mycket. De nya sjukförsäkringsreglerna, att Marcus Birro får forsätta figurera i svensk offentlighet, att Jamie Redknapp inte vet vem Alexandre Pato är och en hel del annat. Men det är ju rätt mainstream-grejer att uppröras över och således lite trist att dra upp i ett sånt här sammanhang.

Jag försöker tänka efter, när var egentligen senaste gången jag var riktigt upprörd? Och då menar jag upprörd över något reellt, inte över något av de hundra grejerna jag blir upprörd över som bara har med mig själv och min relation till omvärlden att göra (rätt mycket kan i och för sig falla in under den kategorin).

Jo, senaste gången jag blev upprörd över något betydelsefullt var när jag läste Där jag kommer ifrån av Per Wirtén. Jag blev arg över att jag inte har någon relation till min hembygd (Tullinge, Flempan), inte kan något om dess historia och inte vet något om varför dessa ”förorter” ser ut som de gör. Sedan blev jag upprörd när en vän till mig (uppväxt på Söder) skulle ta sig för att berätta för mig (uppväxt i Tullinge!) vad Tullinge var för något (”en ren villaförort”). Det gjorde mig upprörd. Arrogant neo-kolonialism är vad det är.

Att avsky förorten är en kolonialism, för att parafrasera och blanda ihop Fanon och Sartre. Så seriös idag, dagen före afton och så vidare.

Kommentera

