Och världen skälvde

Bikt: jag har inte läst Och världen skälvde av Ayn Rand. Antar att man väl bör göra det någon gång. Pliktskyldigast. Motvilligt. Motvilligt eftersom den samlade expertisen verkar tycka att det är en jävligt tråkig bok – en ändlös sörja bestående av illa maskerad nyliberal kvasifilosofi (men vad vet jag, jag har ju inte läst den). En annan invänding mot den är att den försöker göra företagsledning spännande. Lättare sagt än gjort. Företagsledning blir bara spännande om någon har ett begått ett brott i samband med det – och det är väl inte ett särskilt gott betyg till ett yrke vad gäller spänningspotential.

Vilket leder mig till följande trailer.

Det spelar ingen roll hur många explosioner och vredesutbrott man klipper in; repliker som ”Then I’ll split the company!!!” kan aldrig vara rafflande. Det finns en anledning till att James Bond jobbade på MI6 och inte HMRC  (Skatteverket).

En positiv grej med det här: detta är ett fall då jag inte har några som helst problem med att SE FILMEN ISTÄLLET FÖR ATT LÄSA BOKEN. Så kan jag stå där på nästa CUF-möte och ba ”Jaaa, jag har läst den. Älskar scenen när tåget sprängs.”

Kommentera

